5 must-haves voor je LinkedIn profiel in 2017

Zoals veel andere ondernemers zul je dit jaar zijn begonnen met een aantal ‘goede voornemens’. Nieuwe zakelijke contacten leggen, cursussen volgen, de balans tussen werk en vrije tijd opnieuw overwegen. Fris ook even je LinkedIn profiel op!

Meer over LinkedIn lees je hier.

Binnenkort zal LinkedIn de hele layout vernieuwen. Ook je profiel krijgt een verse laag verf. Het gaat er strakker uitzien, en de mobiele versie en desktop-versie groeien dichter naar elkaar toe. Er komt meer nadruk te liggen op jouw activiteit op LinkedIn (posts en blogs) en het netwerk (introducties en gezamenlijke connecties).

Een goed profiel staat als een huis. Richt je dit een keer goed in,en dan heb je er verder geen omkijken meer naar. Met de komende veranderingen in het achterhoofd: er zijn er vijf must-haves die niet mogen ontbreken op jouw profiel.

1. Profielfoto

Je eerste indruk is super belangrijk! En een representatieve profielfoto is natuurlijk niet een foto van jezelf op een strandfeest, met je huisdier of in je bruidsjurk. Zorg voor een professionele foto, zodat je te herkennen bent als je gaat netwerken, of bij een zakelijke afspraak. Denk bij de foto na over de setting. Wil je jezelf als een ‘doener’ profileren, gebruik dan een actiefoto, bijvoorbeeld van jou tijdens een presentatie. Twijfel je, leg de foto dan voor aan Photofeeler. 

[layerslider id=”2″]

2. Profiel-URL

Je kunt op je profiel een gepersonaliseerde URL instellen. Dit is echt een must-have. Veel mensen hebben nog steeds de automatisch gegenereerde URL ingesteld, maar jezelf presenteren begint met een makkelijke, handzame URL. Je LinkedIn profiel komt straks in de zoekresultaten terug, en dan is je URL één van de eerste zichtbare onderdelen. Google jezelf voor de grap ene keer. Je kunt de gepersonaliseerde URL ook in de handtekening van je e-mail zetten. Hier lees je hoe je die URL aanpast.

3. Headline

Het loont ook zeker om een opvallende headline te hebben. LinkedIn neemt standaard je (huidige) functie en bedrijfsnaam over, maar wat als je net ontslag hebt genomen of op zoek bent naar een nieuwe baan? Dan zou het jammer zijn als er net geen headline staat. Het aanpassen van de persoonlijke headline heeft nog een ander voordeel: de headline wordt meegenomen in de zoekresultaten op LinkedIn en Google. Met een goede headline val je op in de zoekresultaten tussen al die professionals die de standaard headline gebruiken.

4. Samenvatting

Een goede samenvatting kan fungeren als jouw eigen persoonlijke elevator pitch op LinkedIn. Dit onderdeel gaat niet over je werkgever en functie, maar over jou zelf, als professional. Wie ben je, wat zijn je ambities en waarom ben je zo enthousiast over je werkgebied of branche. Mocht je het moeilijk vinden om dit te schrijven, dan kun je ook kiezen voor een quote of een inspirerend filmpje. Doe vooral veel inspiratie op bij andere profielen! Heb je eenmaal een tekst geschreven, deel dit dan met een vriend of collega. Misschien heeft iemand anders nog een interessante invalshoek.

5. Werkervaring

In het nieuwe profiel is werkervaring opnieuw prominent aanwezig. Zorg ervoor dat er informatie is opgenomen over je functie en het bedrijf waar je werkt. Welke verantwoordelijkheden heb je, wat behelst je takenpakket? Waar word je enthousiast van? Het hoeft geen 1000 woorden te tellen, maar zorg ervoor dat er voldoende informatie in staat om een nieuwe werkgever enthousiast te krijgen.

Zorg ervoor dat de bovenstaande onderdelen goed op orde zijn. Dan kun je je LinkedIn-profiel als visitekaartje gebruiken.

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Blogartikelen geschreven door OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: