Start met de promotie van je bedrijf

Je bent begonnen met je bedrijf en je gelooft in wat je te bieden hebt. Anders was je niet begonnen! Je weet van jezelf dat je vakkundig bent in wat je doet. Maar weet je hoe je ervoor zorgt dat potentiële klanten jouw bedrijf vinden en dat ook van jou denken? Er zijn veel manieren te bedenken om dat te doen. Hieronder geef ik je een aantal nuttige tips:

1- Creëer het beeld van je bedrijf

Ervan uit gaande dat je al je bedrijfsnaam hebt gekozen, je domeinnaam geregistreerd  hebt en al een e-mailadres aangemaakt hebt met info @ naamvanjebedrijf. com/nl/iets anders en je huisstijl en logo af hebt, kan jij daarover communiceren. Als dat nog niet het geval is, bestel dan snel je domeinnaam en zo nodig een server zodat je website ergens terechtkomt en laat je website maken. Als je net begonnen bent, hoef je niet de duurste website, duurste visitekaartjes, duurste designer/vormgever of duurste email oplossingen te gebruiken. Het gaat uiteindelijk om dat je je bedrijf positioneert op de markt. Een bedrijf als K.L. E-Communication & Marketing kan voor je bedrijf: een origineel en uniek logo of huisstijl ontwerpen vanaf €75, een wordpress website vanaf €350, of 1.000 visitekaartjes ontwerpen en maken voor minder dan €100.

Maak er je voordeel van.

2- Zet een handtekening in je uitgaande e-mails.

Je communiceert dagelijks met mensen per email. Maak er je voordeel van door in de ondertekening de gegevens van je bedrijf te verwerken (website, email adres, sociale media, logo,…).

3- Definieer je aanbod.

Wees scherp voor jezelf! Zorg ervoor dat je precies weet wie je doelgroep is, wie of wat je nodig hebt en wat je aanbiedt zodat je dit ten alle tijden kunt verwoorden. Weet je dat nog niet dan kan je contact met mij opnemen zodat we samen je actieplan kunnen bepalen. Het is noodzakelijk dat je weet waar je naartoe wilt met je bedrijf zodat je het goed aanpakt en niet achter de feiten aan (blijft) lopen.

4- Zorg dat je vindbaar wordt op Google en andere zoekmachines.

Het kan veel geld kosten om aan SEO mee te doen en zoekwoorden te kopen. Maar het inzetten van sociale media naast een goede invulling van je website kunnen je daarbij ook helpen. Als je nog geen website hebt dan is het tijd dat je contact opneemt met een website ontwerper. Heb je geen interesse in sociale media? Misschien is het het moment om een vakkundig specialist in te zetten die er voor kan zorgen dat jouw onderneming actief aanwezig is op internet terwijl jij je bezig kunt houden met andere taken.

5- Werk aan je elevator pitch.

Weet je niet wat dat is? Bezoek mijn blog pagina over dit onderwerp. Als je het wel weet weet je dat het belangrijk is dat je hieraan werkt en altijd voorbereid moet zijn om je verhaal kort en krachtig uiteen te zetten.

6- Vertel het aan je vrienden/kennissen.

Deze mensen vormen je netwerk en gunnen jou in het algemeen het beste en misschien ook wel business. Vertel wat je doet, waar je je mee bezighoudt, wat je doelen zijn en geef duidelijk aan wie je doelgroep is. Ze kennen misschien iemand in hun omgeving die je diensten nodig zou kunnen hebben en kunnen jou  aanbevelen.

7- Organiseer een marketing campagne.

Als je vakkundig bent op een ander gebied dan marketing kan jij deze taak beter uitbesteden. Overweeg altijd of de tijd die je gaat investeren om een marketing campagne te bedenken, te realiseren, controleren, uit te zenden en te evalueren het waard is. En vergeet niet dat vakkundige mensen je op andere ideeën kunnen brengen zo niet je een betere aanpak kunnen aanbieden. Marketing campagnes kunnen er in ieder geval voor zorgen dat je zichtbaarder wordt op internet.

8- Maak van je huidige klanten ambassadeurs van je merk.

Een tevreden klant komt terug en is de beste ambassadeur voor je bedrijf. Hij heeft het al ervaren en zal terug komen. Maak er je voordeel van en zorg er voor dat hij terug wil komen als klant en je aan wil bevelen. Vraag ook gewoon naar een aanbeveling. Ze zullen het graag voor je doen.

9- Bezoek netwerkborrels.

Je vindt het misschien niet leuk of niet bij jou passen om jezelf te verkopen tijdens een netwerkborrel. Inderdaad, hoe kom je in contact met de andere bezoekers? Hoe vertel je wie je bent? Wie heeft er interesse in wat jij te bieden hebt? Wees niet te bescheiden. Iedereen is ooit eens begonnen! Nu is het jouw beurt! Over 1 jaar zul je je afvragen wat je zo beangstigend/niet leuk vond. En als je dit echt niet kan, overweeg dan om het binnenhalen van klanten uit te besteden.

10- Promoot je diensten op zoveel  mogelijk verschillende manieren.

Als je wilt bloeien met je bedrijf, kan je niet om promotie heen. Waarom denk je dat Coca-Cola, Garnier of Unilever TV-Reclames blijven maken en uitzenden tegen torenhoge prijzen terwijl iedereen weet wie ze zijn en wat ze aanbieden? En waarom zijn er zoveel bedrijven die toch in een krant of een magazine een advertentie plaatsen? Simpelweg omdat het werkt! Je hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden om je bedrijf te promoten. Je moet alleen de goede media inzetten die bij jouw bedrijf passen. Een TV-reclame is misschien te hoog gegrepen maar een Facebook actie, een reclame in het OndernemersBag boekje of het bellen van prospects kunnen jou zeker helpen om nog meer je bedrijf te profileren en bekender te maken. Als je niet weet hoe je dit moet aanpakken, kan jij mij daarvoor benaderen. We zullen dan samen kijken welk middel het beste bij je bedrijf past en ermee aan de slag gaan.

Blogartikelen geschreven door Ketty Lollia van OndernemersBag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *