Van zichtbaarheid op social media naar omzet

Je bent enorm actief op Twitter, plaatst iedere dag nieuwe foto’s op Instagram en hebt een wekelijkse contentkalender voor Facebook. Prachtig, en goed voor het contact met je doelgroep, maar de omzet blijft uit. Wat nu?

WebsiteOp social media zitten is prima, het is goed om met verschillende mensen het gesprek aan te gaan, maar meestal dient het toch een hoger doel: omzet genereren! Het heeft weinig zin om op je social media rond te bazuinen dat je verlegen zit om werk, en social media zijn nu eenmaal geen reclamezuil.

Social media heeft een doel: delen, delen, en nog eens delen. Het aanknopen en onderhouden met relaties. Maar natuurlijk hoop je wel op een positief effect op je omzet. Wat als die uitblijft? Dan is het tijd voor een stukje zelfanalyse:

  • Heb je een eigen weblog?
  • Ben je al een paar maanden goed bezig op social media en plaats je regelmatig updates?
  • Gebruik je mooi beeld of videomateriaal?
  • Past je content bij je eigen doelstellingen?
  • Pas je je posts aan voor de verschillende social media?
  • Is je content voldoende afgestemd op je doelgroep? Ga je het gesprek aan met je doelgroep?
  • Zit er een goed patroon in wat je deelt?
  • Stuur je niet teveel content de wereld in?

Mocht je op al die vragen al ‘ja’ beantwoorden (behalve die laatste natuurlijk) dan kan het natuurlijk ook zijn dat er iets mankeert aan je website. Als de social media wel bezoekers naar je site brengen maar die bezoekers geen klant worden is je website misschien niet optimaal. Dat kan liggen aan de volgende zaken:

Je site is niet responsive. Het is 2016, sites moeten er goed uitzien op tablets en smartphone! Check hoe het ervoor staat met je site met dit tooltje.

[layerslider id=”2″]

 

Het doel van je site is niet helder. Weet de bezoeker wat hij aan je site heeft? De meeste bezoekers hebben niet de tijd om je hele site te bekijken, het moet direct op de homepage glashelder zijn wat men er kan doen.

 

Je bezoeker kan moeilijk contact met je opnemen. Zorg ervoor dat je contactformulier makkelijk te vinden is, het liefst op elke pagina. Zet het bijvoorbeeld in de footer of sidebar. Voor hen die contactformulieren haten kun je het beste ook gewoon je e-mailadres posten.

 

Het is een persoonlijke pagina zonder personalisatie. Zet dan je persoonlijke bio met foto erop, samen met testimonials van tevreden klanten.

De vormgeving deugt niet. Een site die er oubollig uitziet nodigt niet uit tot zakendoen. Het geheel moet wel functioneel blijven: gebruiksgemak boven uiterlijk.

 

Je site is te langzaam. Hoe langzaam? Let op: 4 seconden laadtijd wordt al als langzaam ervaren. Te zware foto’s, een oude server, een slome database, etc. Met dit tooltje kun je testen of je site snel genoeg is.

 

Meer vragen over social media? We zijn er om je te helpen. Neem contact op.

Blogartikelen geschreven door OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *