Social media: Het perfecte moment voor een post

Infobesitas: niets meer willen missen op social media. Een onbedwingbare honger naar de nieuwste nieuwsberichten en leukste virals. De gemiddelde smartphonegebruiker checkt zijn toestel gemiddeld 221 keer per dag. Op welk moment moet jij hem aanspreken?

Hoe val je op met je bericht in deze tijden van infobesitas? Je kunt tijdstip-statistieken analyseren zoveel als je wil, maar uiteindelijk komt het neer op twee succesfactoren:

-Het kennen van je doelgroeptimex

-Leren door vallen en opstaan: trial and error

Pak je moment

Als iedereen constant zijn mobieltje controleert, wat is dan nog het beste moment om te posten. Uit onderzoek blijkt dat het algemene piekmoment voor het checken van posts in het midden van de week zit. Om precies te zijn, op woensdag om 15:00 uur. Ook tijdens reclameblokken van populaire TV-programma’s gaan mensen – meestal uit verveling – de tablet of smartphone erbij pakken om updates te bekijken. Er zijn verschillen per medium:

– Facebookers zijn ochtendmensen

– Je netwerkt op LinkedIn vóór en ná werktijd

– Instagrammers zijn nachtmensen

– Twitter en Pinterest worden vooral in het weekend goed bezocht

Bron

Leuk en aardig, maar zal dit in de toekomst zo blijven? Een toekomst waarin iedereen ieder moment van de dag online is en op de gekste tijden verstrooiing zoekt op een schermpje. Moet je afstappen van vaste tijden om te posten?

Nee. Je posts zullen over het algemeen beter presteren op bepaalde tijdstippen, maar het kan nog specifieker. Je wil niet met zijn allen in dezelfde vijver vissen. Het internet is een vijver met steeds meer verschillende soorten vissen, maar ook steeds meer vissers. Ken je doelgroep, het liefste tot in de kleinste details. Kruip in hun huiden. Onderzoek waar, wanneer en met welk apparaat ze zich op het internet bewegen.

Is je doelgroep aan het werk van 5 tot 9? Plan eromheen, of tijdens de lunch. ZZP’er? Die begint meestal wat later en werkt ook vaak in de avond: wees er vroeg bij. Zijn het studenten? Dan zullen ze laat in de avond nog online zijn. Beweeg je je internationaal? Let op de tijdverschillen.

[layerslider id=”2″]

Wil je het oog op de toekomst houden, sta dan ook open voor andere, nieuwere social media waar je doelgroep zich wellicht naartoe zal bewegen. Een voorbeeld is Snapchat. Deze app groeit in populariteit in de leeftjd 18-34, en met name onder vrouwen (70%). In de VS is het nu al mogelijk daar te adverteren op doelgroep, in Nederland zal dit ongetwijfeld ook spoedig volgen.

Meer over Snapchat posten we binnenkort op ons blog

Je succes valt of staat tenslotte met goede content. Hoe beter deze in elkaar zit, hoe beter hij gelezen wordt en gedeeld wordt, geliked, geretweet of op andere manier verspreid. Jouw doel is om de content aan te reiken op een moment dat men ervoor openstaat en er behoefte aan heeft. Slaat een post op het door jou zorgvuldig berekende en afgewogen tijdstip niet aan? Wees niet ontmoedigd, en blijf proberen.

Blogartikelen geschreven door OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *