Infographic: 115 interessante feitjes over social media

Het is vandaag de dag onontkoombaar: social media heeft een belangrijke rol in ons dagelijks leven veroverd. De afgelopen twee jaar is het aantal internetgebruikers nog eens met 11% toegenomen. In deze infographic 115 feiten die je nog niet wist.

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty LolliaBinnenkort verschijnt een nieuw boek van haar hand over financiële onafhankelijkheid dat heet ‘Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid’. Reserveer vast een exemplaar >>

Social media is een relatief nieuw begrip. Het evolueert razendsnel en neemt inmiddels een belangrijke rol in in onze Westerse maatschappij. Tijdens de presidentsverkiezingen in Amerika van vorig jaar stond social media op de frontlinie: voordat het nieuws op TV en in de kranten verscheen, kon je er op Twitter en Facebook al over lezen. President Donald Trump maakte zeer handig gebruik van met name Twitter om mensen enthousiast te krijgen voor zijn campagne. En ook tijdens de Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen van 2017 zijn de lijsttrekkers intensief bezig met Twitter en Facebook.

De oudste sociale media
Facebook en het zakelijke medium LinkedIn zijn de oudste social media kanalen en werden ongeveer 13 jaar geleden gelanceerd. Kort daarna maakte Twitter haar online debuut. De nog altijd steeds populairder wordende Instagram en Pinterest, maken nog maar 7 jaar deel uit van de digitale wereld.

Bijna één derde van de wereldbevolking is nu actief op social media. Facebook is het populairste van allemaal. Daar worden er per minuut, meer dan 4 miljoen “Likes” uitgedeeld en melden er zich dagelijks 1.23 miljard bezoekers aan. Dat er zoveel gebruikers actief zijn, is ook de zakelijke wereld niet onopgemerkt gebleven. Er wordt dan ook best wat aandacht besteedt aan social media marketing. Volgens de voorspellingen, zal er in de VS 13 miljard dollar aan uitgegeven worden dit jaar en verwacht men deze cijfers de komende jaren nog fors te zien stijgen.

Zakelijke toepassingen
Dus als ondernemer kun je tegenwoordig niet meer zonder social media-aanwezigheid. Een slim uitgedokterde social media strategie kan de rentabiliteit van je onderneming verhogen, de naamsbekendheid verbeteren en koopgedrag beïnvloeden. Het beïnvloeden van beslissingen over aankopen, gebeurt op verschillende manieren. Onder andere door extra productinformatie aan te bieden, de locatie van aankoop aan te geven, door berichtgeving van een uitverkoop, ect.

Ook gebruiken ondernemers de sociale media om interesses en koopgedrag van consumenten te volgen. Op welke dag van de week, op welk uur van de dag moet je een bericht plaatsen om zoveel mogelijk mensen te bereiken? Wat zijn de populairste vakantiebestemmingen? Welke merken hebben de meeste fans?

Verslavend?
De gevolgen op onze maatschappij voor de lange termijn zijn nog onderhevig aan speculatie. Hier en daar wordt de term “verslaving” al gebruikt. Zo meldt 18% van de ondervraagde smartphone gebruikers dat ze niet meer dan enkele uren kunnen doorstaan zonder hun newsfeed te bekijken. 28% van de iPhone gebruikers checkt Twitter nog vóór ze het bed uitkomen.

Voor bedrijven zitten er echter louter positieve kanten aan social media. 73% van de bedrijven zou minstens één kandidaat hebben aangenomen via één van de sociale kanalen. Aangezien meer dan 80% van de baanzoekenden op Facebook zit, 40% op Twitter en 36% op LinkedIn, lijkt het wel logisch dat ondernemingen nieuwe werknemers via deze platformen rekruteren. Je kunt ook kiezen wat voor soort werknemer je wil. Potentiële werknemers ouder dan 45 jaar zitten vooral op LinkedIn en Facebook, jongere gebruiken Twitter om hun professionele vaardigheden aan te prijzen

Hoe beïnvloeden social media ons persoonlijke- en bedrijfsleven?

Neem nu een kijkje bij de infographic ‘115 feiten over social media die je nog niet wist’.

Lees daarna ook ons ‘7 stappenplan: actief worden op social media’

Bron: skilled.co

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty LolliaBinnenkort verschijnt een nieuw boek van haar hand over financiële onafhankelijkheid dat heet ‘Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid’. Reserveer vast een exemplaar >>

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: