De invloed van kleur op je conversie

Kleur is een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Het komt terug in je logo, producten, uitingen, artikelen. De combinatie van kleur die je gebruikt zegt alles over je onderneming en heeft grote invloed op hoe consumenten je zien.

kleurtjeBepaalde kleuren roepen bepaalde associaties op bij je doelgroep. De juiste kleuren kiezen is dus heel belangrijk voor coversies. Uit een onderzoek van webanalyse-bedrijf Kiss Metrics blijkt dat kleur heel belangrijk is bij het verbeteren van je marketing en communicatie. Kleur is bij bijna 93% van de consumenten een bepalende factor om een product wel of niet te kopen! Andere studies tonen aan dat consumenten na 90 seconden al een mening hebben gevormd over een product. 2 op de 3 consumenten kopen geen grote machines (koelkast, wasmachine) als hij niet zijn/haar favoriete kleur heeft. Maar dit is echt interessant: maar liefst 26% van tijdschriftenlezers leest advertenties met kleur vaker dan zwart-wit advertenties!

Beken kleur op basis van geslacht
Bestaat je doelgroep uit mannen of uit vrouwen? Of een mix? Heb je op basis daarvan al je kleuren gekozen? Blauw, paars en groen spreken vrouwen aan, ze haten oranje, bruin en grijs. Blauw, groend en zwart spreken mannen aan. Ze haten ook oranje, bruin, en… paars! Paars is dus heel onhandig als je een gemengde doelgroep hebt. Blauw en groen zijn allebei prima.

Call to action knop: kleur doet er toe
Heb je een webshop? Of stuur je een mailing met een button erin? Ook dan is de kleur van de knop met call to action heel belangrijk. Zo blijkt dat het bedrijf ‘Performane een stijging in conversie zag van 21%, puur omdat de ze CTA-knop van groen naar rood veranderden. Kledingmerk Ript veranderde de kleur van groen naar geel en de sales namen met 6,3% toe. Ketchupmerk Heinz veranderde tijdens een experiment de kleur van ketchup van rood naar groen en verkocht 10 miljoen flessen, goed voor 23 miljoen dollar. De grootste toename van verkoop in de geschiedenis van het merk.

[layerslider id=”2″]

Hyperlinks
Heb je je wel eens afgevraagd waarom URLs meestal blauw zijn? Dat komt omdat rood en groen het meest worden beinvloed door (gedeeltelijke) kleurenblindheid. Bijna niemand is blind voor blauw. Geloof het of niet, maar de pioniers van het internet kozen geheel toevallig die kleur. Het bleek een schot in de roos.

Ons advies: ga lekker A/B testen in je mailings en uitingen. Je merkt vanzelf welke kleuren de hoogste conversies en sales opleveren. En met de informatie uit dit artikel weet je als het goed is nu al welke je beter NIET kunt gebruiken.

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Blogartikelen geschreven door OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: