Wat is Google AdWords? (deel 1)

Iedereen kent de bekendste zoekmachine ter wereld: Google. Maar misschien ben je nog niet bekend met Google AdWords. Met AdWords kun je eenvoudige, effectieve advertenties samenstellen en deze tonen aan mensen die al online op zoek zijn naar informatie die betrekking heeft op wat je te bieden hebt.


Het voornaamste doel van Google is om gebruikers te helpen snel en nauwkeurig informatie, producten en diensten te vinden die ze online zoeken. Als je een woord (of enkele woorden) intikt, worden er resultaten weergegeven die passen bij je zoekopdracht. Er zijn in feite twee soorten resultaten: de ‘organische’ zoekresultaten en de zoekadvertenties. Google houdt de twee goed van elkaar gescheiden, en advertenties worden netjes aangeduid met woorden als ”adv.” en ”gesponsord” of ”Google shopping resultaten voor…”. Ze staan vaak aan de rechterkant van de resultaatpagina of gemarkeerd in een vak boven de lijst organische zoekresultaten.

Er is geen verband tussen de organische resultaten en de zoekadvertenties van Google AdWords. De volgorde van de organische resultaten heeft niets te maken met de volgorde van de zoekadvertenties, en omgekeerd. Een adverteerder kan zichzelf presenteren via de advertenties, zonder in de ‘gewone’ organische zoekresultaten te verschijnen.

Wil je in de organische zoekresultaten verschijnen, dan zul je moeten investeren in SEO (search engine optimalization). Je moet de techniek van je website aanpakken, zoekwoorden in je tekst verwerken en aan linkruil doen met andere websites. En dat is nog maar het begin: er zijn wel 200 factoren die bepalen hoe relevant jouw website is voor een zoekende gebruiker. Bij SEA (search engine advertisement) is dat niet nodig: je hoeft alleen maar te bieden op zoekwoorden om een plaatsje bij de advertenties te veroveren.

Zo worden de kosten berekend
Google AdWords laat je helemaal vrij in hoeveel je eraan wilt besteden. Er is geen minimumbedrag. Je stelt een dagbudget samen en kiest hoe je het geld wil uitgeven. Op https://adwords.google.com kun je op ieder moment rapporten inzien met alle advertentiekosten.

Altijd als iemand op Google een zoekopdracht invoert, houdt de zoekmachine een soort mini-veiling om te bepalen welke advertenties er bij de resultaten worden weergegeven, en op welke positie. Wil je je advertenties in die veilig plaatsen, dan moet je eerst weten voor wat voor type handeling van de klant je wil betalen.

1. Kosten wanneer iemand op je advertentie klikt (de zogeheten CPC: kosten per klik)
2. Hoe vaak de advertenties getoond worden (CPM, of kosten per vertoning)
3. Hoeveel conversies je ontvangt (CPA, kosten per transactie. Je betaalt als iemand na het klikken ook iets bij je koopt)

Voor iemand die net begint is de eerste ”CPC-methode” het makkelijkst om in de vingers te krijgen. Er worden kosten berekend op basis van het aantal klikken op je advertentie.

Het bedrag wat je per klik betaalt hangt voor een deel af van het maximum bod voor de kosten per klik dat je zelf kunt instellen in je account. Dat is het plafond, het hoogte bedrag dat je wenst te betalen voor een klik op je advertentie. Stel dat je bijvoorbeeld 1 euro instelt als plafond. Je zult in de praktijk vaak minder dan die euro betalen, omdat je in de veiling niet meer betaalt dan nodig is om een andere adverteerder te overbieden. Biedt een concurrent echter meer dan die euro, dan val je buiten de veiling.

De advertentieveiling in vogelvlucht
Wanneer er een AdWords-advertentie wordt getoond, is dit het resultaat van een ”advertentieveiling”. Tijdens dat proces wordt besloten welke advertenties worden weergegeven en op welke volgorde. Het is echter niet zo dat de hoogste bieder altijd wint!

1. Zoekopdracht invoeren
Johan zoekt op ”chinees bezorgen”.

2. Aantal advertenties wordt verminderd
Het AdWords systeem selecteert alle advertenties die zoekwoorden heeft die afdoende aansluiten bij de woorden ”chinees bezorgen”

3. Aantal advertenties wordt verder verminderd
AdWords sluit nu alle ongeschikte advertenties uit, zoals advertenties gericht naar een ander land of advertenties die zijn afgekeurd.

4. Advertenties worden gerangschikt
De overgebleven advertenties worden getoond op basis van een combinatie van het hoogste bod en de kwaliteit (de advertentiepositie

5. De advertenties worden getoond
Johan kan nu eindelijk chinees bestellen. Nou ja, eindelijk… dit proces neemt slechts een seconde in beslag!

Je ziet het al: zowel de hoogte van het bod als de kwaliteit van de advertentie bepalen de positie. Maar hoe wordt die kwaliteit bepaald? Aan de hand van de zogenaamde ‘kwaliteitsscore’.

Google is een soort koppelaar: de zoekmachine koppelt mensen aan webpagina’s die ze zoeken. Google wil graag dat die zoekresultaten voor de gebruiker zo relevant mogelijk zijn. Relevantie is: in hoeverre je campagne overeenkomt met de beschrijving van de persoon die aan het zoeken is. Relevantie advertenties zullen je minder kosten en toch een hoge positie weten te scoren. De juiste zoekwoorden spelen een belangrijke rol. Mensen zijn nu eenmaal geneigd eerder op een advertentie te klikken als de woorden waar ze op gezocht hebben in de tekst staan. Mensen vinden wat ze willen en jij vindt de juiste, meest kansrijke klanten.

[layerslider id=”2″]

Andere belangrijke factoren die je kwaliteitsscore kunnen veranderen:

– De historische klikrate, dus als veel mensen al eerder op je ad hebben geklikt
– De kwaliteit van de bestemmingspagina (laadt hij snel? Staan ook daar zoekwoorden?)
– Een aantrekkelijke advertentietekst

Om je advertentie te laten opvallen, kun je de volgende methodes gebruiken:

– Gebruik het zoekwoord minimaal 1x in de advertentie
– Gebruik de beschikbare ruimte (je kunt meer informatie geven en de advertentie valt visueel beter op)
– Benadruk belangrijke woorden met hoofdletters
– Eindig regel 1 met een punt of uitroepteken (regel 1 wordt dan achter de kop geplaatst)

Nieuwsgierig geworden? Probeer AdWords zelf op adwords.google.com

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Blogartikelen geschreven door OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: