Onderzoek: vijf kansen in e-mailmarketing

Het is de toekomst van e-mailmarketing: personalisatie waarbij de klant de regie heeft over wat hij of zij ontvangt, en wanneer. Klanten verlangen hier massaal naar, en marketeers hebben het hoog op de agenda. Grijp deze kans.

E-mailmarketing wordt door de opmars van online kanalen tegenwoordig als’traditioneel’ beschouwd. De meeste marketeers zijn naar eigen zeggen tevredenover hun e-mailmarketing (64%, volgens onderzoeksbureau’s GetResponse en Smart
Insights). Hoe volwassen is e-mailmarketing in de praktijk? Marketingwebsite Frankwatching deed onderzoek.

Het goede nieuws
Het blijkt dat driekwart van de ondervraagde bedrijven de aanmeldoptie voor de nieuwsbrief op hun website had staan. Bij bijna 70% was de locatie te omschrijven als ‘prominent’. Consumenten kunnen zich doorgaans eenvoudig via een formulier of een account aanmelden. Er valt echter nog steeds wel het een en ander aan te verbeteren,

1. Zet de klant echt op de regisseursstoel

Vroeger was het simpel: je had als bedrijf een nieuwsbrief en die kon de klant aan of uit zetten. Het landschap is veranderd. Nieuwsbrieven zijn onderverdeeld in doelen. Je hebt algemene aanbiedingen en aanbiedingen voor mensen met een kortingspas. Je hebt uitnodigingen voor workshops of e-mails met inspirerende artikelen. Ook de frequentie verschilt nogal.

Op dit moment hebben de meeste retail-bedrijven nog onvoldoende macht aan hun klanten gegeven. Slechts een derde geeft aan dat klanten altijd hun eigen voorkeuren en instellingen kunnen wijzigen. Maar 17 heeft die instellingen op de website staan. Afmelden voor een nieuwsbrief gaat bij nog maar 15% via een enkele klik, bij 63% lukt het pas nadat men zich succesvol heeft afgemeld.

[layerslider id=”2″]

2. Stuur een reactivatiemail

Maar 2% van de bedrijven stuurt klanten een reactivatiemail als ze een tijdlang niet actief waren. Erg laag! De oorzaak is niet direct duidelijk. Mogelijk meten de meeste bedrijven niet op individuele basis hoe actief de nieuwsbriefontvangers zijn. Of men kijkt wel in Google Analytics, maar koppelt het gedrag van bezoekers op de website niet aan de nieuwsbrieflezers.

Dit is een gemiste kans. Een nieuwsbrief zet je bedrijf weer helder op het netvlies, zeker met gerichte aanbiedingen om inactieve lezers weer actief te maken. Een persoonlijke e-mail heeft voor de ontvanger veel meer waarde. Spreek de klant direct aan, dan vergroot je de kans dat hij in actie komt.

3. Zet een welkomstaanbieding in je eerste e-mail

Als klanten zich net hebben aangemeld, voor een nieuwsbrief of een account, is hun aandacht het grootste. Ze waren enthousiast over de geleverde diensten, zijn geïnspireerd door je blogs. Smeed het ijzer als het vuur heet is. Als je direct na registratie een e-mail stuurt, is de kans het grootste dat de klanten de e-mail openen. Het zit hen nog vers in het geheugen en ze zijn benieuwd naar jouw content.

De meeste bedrijven sturen daadwerkelijk zo’n e-mail: maar 17% laat dit na. Sommige bedrijven sturen alleen maar een bevestiging (17%) of welkomstmail (4%). 63% stuurt zowel een bevestiging als een welkomstmail. Wat velen missen, is een call-to-action in de vorm van een aanbieding: geen van de ondervraagde bedrijven stuurde die! Een grote misser.

4. Optimaliseer je e-mail voor mobiele platformen

Dit lijkt een open deur, het optimaliseren van je e-mail voor mobiele telefoon. Iedereen weet toch dat dit de toekomst is? Toch doet maar een kleine minderheid dit: 20% van de respondenten had een mail die klaar was voor mobiel, en maar 17% had een mail die ook nog responsive is (zich aanpast aan de grootte van het scherm). Let wel: de smartphone is tegenwoordig het belangrijkste apparaat voor het lezen van je e-mail. Kleine schermen, dus niet-geoptimaliseerde mails zullen niet worden gelezen. De kans is groot dat de lezer zich afmeldt.

5. Gebruik video

Visuele aspecten worden sneller opgenomen en verwerkt door je hersenen. Het is dus niet zo gek dat ook nieuwsbrieflezers het liefst visuele elementen zien in de nieuwsbrief. Is je e-mail visueel aantrekkelijk, dan kun je meer kliks en meer conversie verwachten dan wanneer je hele e-mail enkel uit tekst bestaat. Gelukkig zijn de meeste bedrijven hier al achter, want alle respondenten gebruiken visueel materiaal in hun nieuwsbrieven.

De meeste bedrijven (56%) gebruiken een nieuwsbrief met meer dan 50% aan plaatjes. 50% gebruikt tussen de vijf en dertig elementen in de e-mail, de andere helft minder dan 5. 11% gebruikt video.

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Blogartikelen geschreven door OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: