Onderscheid jezelf als B2B-merk: 3 tips

Hoe kan B2B content marketing wat uitdagender en merkgerichter? Er zijn drie manieren waarop B2B bedrijven kunnen beginnen met het ontwikkelen van interessante en uitdagende merkboodschappen. Boodschappen die aankomen bij de doelgroep, zorgen voor fans en die klanten aanmoedigen door de verkooptrechter te gaan.

1. Neem meer risico’s

Iets anders doen dan op de gebaande paden bewegen kan riskant zijn, maar het is één van de weinig manieren waarop een B2B-bedrijf zich in een steeds drukkere markt kan onderscheiden. Het gaat niet om goedkope grappen en reclametructjes, het gaat niet om aandacht om de aandacht.

handshake-440959_640Het gaat om aandacht van de juiste doelgroep. Iedere vorm van consumentenbenadering moet de voordelen van het B2B-product uitdragen. Het is echter de angst om belangrijke boodschappen over de mogelijkheden van je product te verliezen, wat B2B saai houdt. De hele branche lijdt onder een gebrek aan originaliteit.

Bedenk:

– Omdat zoveel B2B bedrijven in wezen hetzelfde aanbieden krijg je de aandacht van B2B professionals niet met een lief, alleen maar op voordelen gericht stukje marketingpraat dat ze van iedereen krijgen.

– Het komt bijna nooit voor dat B2B merken echte USP’s hebben die ze onderscheiden van de concurrentie. ‘Geweldige oplossingen’ en ‘Premium klantenservice’ biedt iedereen al aan.

– Een berekend risico is zijn geld meer dan waard.

Denk buiten de box! Dit bedrijf had bijvoorbeeld het slimme idee om ‘naar de cloud te bewegen’ te vergelijken met de ernst van een zombieaanval.

2. Schakel creatieven in en… geef ze het voordeel van de twijfel

Vertrouwen schenken is iets waar B2B merken moeite mee hebben. De eigen marketeers kennen de merken die ze vertegenwoordigen, de creatieven die worden ingehuurd kennen de branche als geheel beter. Een compromis is noodzakelijk. Als je als B2B-merk eruit wil springen, zul je open moeten staan voor frisse ideeën en suggesties van creatieve experts.

[layerslider id=”2″]

Moeilijk? De kwaliteit van de ideeën kan wisselend zijn. En eigen marketeers blijven natuurlijk verantwoordelijk voor het succes van hun inspanningen. Het is niet gek dat B2B-bedrijven zich liever indekken door veilige, conservatieve content te maken. Maar het eindresultaat is dan eenheidsworst, matig werk dat niet overtuigt. Je kunt niet steeds hetzelfde blijven doen maar andere resultaten verwachten. B2B-merken die zich willen onderscheiden moeten creatieven de ruimte geven om iets toe te voegen. Gun ze een keer het voordeel van de twijfel.

3. Kijk om je heen naar wie het goed doet

Picasso zei ooit: ‘Goede kunstenaars kopiëren, grote kunstenaars stelen’. Kopiëren is imiteren. Stelen is je iets toe-eigenen: iets wat ergens anders succesvol was tot je nemen. Negatief? De grootste schrijvers, zoals Chaucer en Shakespeare, waren ook dieven! Het is niets om je voor te schamen. Beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Wat heb je aan deze wetenschap als B2B-merk? Kijk naar de contentmarketing van anderen. Welke bedrijven maken pakkende content? Welke merken hebben een eigen smoel, een bijzondere tone of voice en schrijfstijl? Zoek uit waarom dat type contentmarketing boven de rest uitsteekt en integreer die kennis in je eigen merkaanbod. Kijk niet alleen naar de copywriting binnen je eigen branche, maar ga op onderzoek in de hele B2B-wereld. Je ontdekt een rijkdom aan ideeën voor overtuigende content.

Meer vragen over B2B-marketing? Wij zijn experts op dit gebied. Neem contact op.

Blogartikelen geschreven door OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief:


3 thoughts on “Onderscheid jezelf als B2B-merk: 3 tips

  • januari 20, 2016 om 11:45 pm
    Permalink

    Onderscheiding is zeker belangrijk deze tijd als ondernemer!

  • november 17, 2016 om 2:09 pm
    Permalink

    Interessante tips. Mee eens: onderscheiding is inderdaad belangrijk.

  • november 16, 2017 om 11:54 am
    Permalink

    Hi,
    Dank je wel voor je positieve reactie. We doen ons best om goede tips te vinden en ontvangen altijd graag extra tips. Dan helpen ze de andere ondernemers ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *