Is dit het einde van marketing op Facebook?

Er werd al langer voor gevreesd, maar nu is het zover: Facebook gaat posts van bedrijven beperken in de tijdlijn van gebruikers. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor de marketing campagnes van ondernemers. Is het tijd om te wisselen van sociaal medium? Of is de situatie voor jou nog te redden?


Facebook verwoordt het zelf zo: ‘posts that spark conversations and meaningful interactions between people’ krijgen prioriteit. Facebook geeft voorrang aan posts van familie en vrienden, dus aan mensen die je kent in plaats van bedrijven die je ‘leuk vindt’. In de komende maanden past Facebook in kleine stappen haar algoritme aan.

Posts van pagina’s worden straks dus minder vaak gezien. Maar ook het soort content dat je deelt maakt uit. Video was lange tijd troef, maar straks wordt het belangrijker dat er conversaties tussen mensen ontstaan. Dan geeft het algoritme jou extra puntjes.


Ketty Lollia Voel je VrijBinnenkort geeft Ketty Lollia, directeur van Ondernemersbag en auteur van het boek ‘Voel je Vrij’ een lezing waarin ze meer vertelt over hoe je financieel en emotioneel onafhankelijk kan worden. Toegang is gratis. Reserveer je plek via www.eventbrite.nl voor 25 januari en/of voor 30 januari. Kom jij ook?

 


Organisch content verspreiden wordt straks moeilijk

Wanneer een post ‘passief’ van aard is, vindt Facebook dat minder spannend. Een leuke, informatieve video is niet genoeg. Maar interactie uitlokken wordt ook bestraft. Dit is voor de marketeer dus een zeer ongunstige situatie. Het bereik van je posts, de kijktijd van video’s, het aantal doorklikken naar je website: alles zal vrijwel zeker gaan dalen. Of je post gesprekken uitlokt, hoe mensen reageren, of ze uberhaupt reageren, of ze delen, dat wordt allemaal extra belangrijk. Let wel op: zelf oproepen te reageren, oproepen om vrienden te taggen, vragen om te reageren met een emoji – al deze zaken beschouwt Facebook als ‘engagement bait’ en wordt bestreden. Alleen ‘eerlijke’ interactie met je posts wordt waarschijnlijk beloond met een organisch verschijnen in de tijdlijn van je volgers.

Marketing: adverteren onveranderd

Money talks. Facebook wil graag geld verdienen. Plaats je een promoted post, of boost je een post, dan zal je content nog steeds even vaak als voorheen in de tijdlijn van je volgers verschijnen. Momenteel scoren betaalde posts het beste als ze veel interactie krijgen – of als je een heel succesvolle post boost. Dit zal niet veranderen. Ook blijven deze posts onderhevig aan de regels van Facebook: dus ook hier mag je geen interactie kunstmatig uitlokken.

Hoe zorg je dat je posts nog wel zichtbaar zijn?

Organisch bereik genereren wordt lastiger, maar niet onmogelijk. Enkele tips:

1. Vraag je fans hun voorkeuren aan te passen
De gebruiker heeft zelf meer macht dan hij/zij denkt. De gebruiker kan zelf aangeven welke content hij/zij wil zien. Niet iedereen zal hiertoe bereid zijn, maar vragen kan geen kwaad.

Desktop: Klik op de drie bolletjes naast ‘Nieuwsoverzicht’ (links van je tijdlijn). Kies ‘Voorkeuren bewerken’, klik op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en kies daar bijvoorbeeld voor Onafhankelijkerworden.

App: Klik op het hamburgermenu, scroll naar ‘Help en instellingen’ (helemaal naar beneden) en kies ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’. Daar kun je vervolgens klikken op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en kies voor Onafhankelijkerworden.

2. Plaats content die leuk om  te delen is
Het lijkt erop dat het platform terug wil naar haar roots: een medium waar je op de hoogte blijft van de levens van je vrienden. Een persoonlijke tijdlijn. Daar past persoonlijke content in. Content die jouw fans zo goed vinden, dat zij het graag delen met hun eigen vrienden. Want alles wat mensen delen, komt sowieso hoog in andermans tijdlijn! Dit is vaak content waar ze zich mee identificeren. Content die past bij het moment. (een post over arbeidsparticipatie van vrouwen op Vrouwendag bijvoorbeeld) Content die je dag net iets beter of leuker maakt, die mensen doet lachen of ontroert.


Ketty Lollia Voel je VrijDe directeur van OndernemersBag, Ketty Lollia, is een ervaren marketingstrateeg, NLP-therapeut, business- en financiële coach. Tevens is zij auteur van het boek ‘Voel je Vrij’. Helpt Ketty jouw bedrijf tot bloei komen? Of helpt ze jou persoonlijk de weg te vinden naar financiële onafhankelijkheid? Vraag een strategiegesprek aan en kijk wat ze voor jou kan doen als businesscoach / marketingstrateeg of als financiële coach.


3. Plaats content die mensen aan het praten krijgt: over jou én met jou
Facebook zegt: het allerbelangrijkste worden de conversaties tússen mensen. Maar daarmee doelt men niet alleen op de gebruikers onderling. Live-video’s zouden gemiddeld zes keer meer interactie oproepen dan gewone video’s. Niet alleen bijzondere momenten of evenementen zijn slimme momenten om te streamen; hou bijvoorbeeld eens een vraag- en antwoordsessie, waarbij je fans kunnen reageren in de reacties. Dit soort interactie vindt Facebook prachtig en je zal worden beloond met views.

De laatste (en beste) tip: verbreed je horizon qua marketing

Deze verandering komt niet uit de lucht vallen: Mark Zuckerberg is al langer bezig zijn grip op Facebook te verstevigen. Facebook bepaalt wat er gebeurt op het medium zelf, en wij moeten ons aanpassen. Of: naar de concurrentie stappen. Bouw aan je nieuwsbriefbestand: e-mail is in 2018 nog altijd hot. Word ook actief op LinkedIn en Instagram. Zoals onze directeur Ketty Lollia zegt in haar boek ‘Voel je vrij’: leg nooit al je eieren in één mand.

Bron: Frankwatching

Heb jij zelf tips bij adverteren op Facebook, of andere sociale media? Plaats ze in een reactie! We zijn benieuwd.


Meer over emotionele en financiële onafhankelijkheid lezen? Bestel Ketty Lollia’s boek. Wil je graag een gesigneerd exemplaar? Bestel het boek via onze de webshop. Ketty is ook beschikbaar als spreker, als marketingstrateeg of businesscoach of als financiële coach.


Bestel het boek ‘ Voel je vrij’ 

Almere Zaken