E-mail strategie: de volle maaltijd of slechts een aroma?

Bij het opstellen van je nieuwsbrief of Direct Mail zijn er twee methodes denkbaar: je geeft je klant een volwaardige maaltijd, of slechts een aroma van die maaltijd. Hoe werkt dat dan? Dat leg ik in dit artikel uit.

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty Lollia. Binnenkort verschijnt een nieuw boek van haar hand over financiële onafhankelijkheid dat heet ‘Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid’. Reserveer vast een exemplaar >>

Stel dat je uit eten gaat. Je kijkt al de hele week uit naar een portie lasagne. Je gaat zitten en neemt een grote hap. En daarna nog één. De smaken exploderen in je mond. Maar dan komt de serveerster en wordt je bord weggenomen voor je een derde hap kunt nemen. Ze zegt dat je de maaltijd in de volgende kamer voort moet zetten.

Frustrerend, nietwaar? Maar dat is precies hoe veel e-mail nieuwsbrieven ook werken. Je opent de nieuwsbrief, je leest over een onderwerp dat je enorm interesseert. Na 150 woorden kun je opeens niet meer verder lezen. Je moet klikken en naar de website gaan voor de rest van het verhaal. Ja, je krijgt nog steeds je ‘maaltijd’ maar met ongemakken.

Maar is dat een dealbreaker?

E-mailmarketing heeft als doel om interactie teweeg te brengen. Er zijn twee onderscheidende manieren:

  1. Geef de klant de hele maaltijd
  2. Geef de klant slechts het aroma.

Laten we wat dieper in gaan op deze methodes. Wat betekenen ze, want doen ze, en moet je echt kiezen?

Strategie 1: De hele maaltijd

Sommige bedrijven bieden hele artikelen aan in hun nieuwsbrieven. Dit betekent dat je als bezoeker nergens op hoeft te klikken. Als je de nieuwsbrief voor je hebt, kun je hem lezen van boven tot onder. Je gaat als het ware zitten voor een maaltijd en word niet gestoord.

Maar dat is slecht een onderdeel van de interactie. Na het eten krijg je een toetje aangeboden. Voor dit toetje moet je wel naar een andere kamer lopen. In e-mail termen, misschien is het een gratis e-book of infographic. In veel andere gevallen worden er producten, boeken en cursussen verkocht. Zodra de maaltijd is afgelopen, kun je actie ondernemen om de klant verder te begeleiden.

Maar er is een andere methode.

Strategie 2: enkel het aroma

Deze methode staat ook wel bekend als de ‘tease’. Je schept interesse bij de lezer via een pakkende titel en een of meer paragrafen. Net genoeg nieuwsgierigheid, zodat de lezer wil doorklikken naar de website.

Veel blogs gebruiken deze methode omdat ze hun lezers op hun blog willen zien, of een video willen laten bekijken, en eventueel commentaar willen zien achterlaten. Zo krijgt met een heleboel interactie. De beste manier om dit te bereiken is om intense nieuwsgierigheid op te wekken bij de lezer, zoveel dat ze niet anders kunnen dan klikken. Sommige blogs gebruiken controversiële onderwerpen om dit voor elkaar te krijgen.

Het gaat om het aroma – het aroma en niets anders. De maaltijd wordt elders gegeten.

Geen keuze nodig: ledensysteem

Er zijn ook websites die geen complete nieuwsbrieven uitsturen, maar een wekelijkse teaser. De interesse van lezers wordt gewekt, en ze klikken door om te lezen op een special omgeving, waar een password voor nodig is.

Dus ja, het aroma systeem wordt gebruikt, maar het doel is niet slechts om interactie te scheppen, maar dit te doen in een veilige omgeving. Je hoeft mensen geen fantastische eerste indruk meer te geven. De mensen die zich binnen de veilige zone bewegen, kennen elkaar en gaan op respectvolle manier in gesprek.

Alle systemen werken

Er is geen ‘juiste’ manier. Je moet alleen zelf beslissen wat de beste keuze is voor jouw bedrijf. Heb je geen ledensysteem, dan is het meestal wel een goed idee om mensen naar je website te trekken, zodat ze interactie kunnen scheppen.

Klanten willen eten. Ze willen een goede maaltijd. Ze vinden het niet erg om te betalen als jij een fantastische chef bent en ze een fijne ervaring biedt. Dus ga in je keuken… en bereid je maaltijd voor!

Meer van dit soort artikelen lezen? Bezoek onze website.

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty LolliaBinnenkort verschijnt een nieuw boek van haar hand over financiële onafhankelijkheid dat heet ‘Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid’. Reserveer vast een exemplaar >>

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: