Drie effectieve tips om nieuwsbriefabonnees te reactiveren

Bestaande abonnees. Hoe zorg je ervoor dat deze doelgroep meer interactie met je e-mails vertoont? Hoe loods je ze naar een nieuwe aankoop? Lees verder en ontdek de drie effectieve tips om nieuwsbriefabonnees te reactiveren.

In dit artikel, geschreven door Megan van nieuwsbrief tool Newsletter2Go, gaan we dieper in op het reactiveren van bestaande klanten.

Vaak zijn we als marketeers gefocused op het aantrekken van nieuwe nieuwsbriefabonnees. Een grote e-maillijst lijkt namelijk goud geld waard te zijn. Echter vergeten we soms om tijd te investeren in de bestaande abonnees. Dit zijn klanten die al met je merk bekend zijn en je product hebben gekocht of service hebben gebruikt. Het creëren van conversies is bij deze doelgroep stukken eenvoudiger, aangezien ze veel minder overtuiging nodig hebben.

1. Uiterst precieze personalisatie

Personalisatie is de holy grail van e-mailmarketing. Je kunt namelijk door middel van gesegmenteerde ontvangersgroepen je klanten zeer precies en doelgericht aanspreken. Echter komt dit grote voordeel ook met een groot nadeel, namelijk dat het eenvoudig is om een irrelevante e-mail te sturen.

Een gepersonaliseerde reactivatie-mail kan enorm doeltreffend zijn en in vrijwel iedere fase van de customer journey worden ingezet. Zo kun je als online shop bijvoorbeeld een kersverse moeder wijzen op het feit dat ze wellicht nieuwe luiers of een grotere maat babykleding nodig heeft. Of kun je ontvangers die geïnteresseerd zijn in literaire thrillers een e-mail sturen wanneer het nieuwe boek van Saskia Noort beschikbaar is.

De mogelijkheden zijn eindeloos, de sleutel is het verkrijgen van zoveel mogelijk informatie over de ontvanger. Vraag ontvangers hiervoor om hun profiel uit te breiden of track de bestelgeschiedenis en pagina’s die de bezoeker op je website heeft bezocht.

2. Introduceer een abonneeservice

Weet je nog de leespakketten van vroeger, waar elke maand de nieuwste Story, Hitkrant en Elsevier aan huis werden afgeleverd? Abonneeservices bestaan al zeer lang, maar worden niet vaak genoeg door bedrijven benut.

Neem bijvoorbeeld een business model als Marley Spoon of Glossybox. Dit soort bedrijven genereren elke maand omzet door de vaste groep klanten die maandelijks betaald. Dit is voor online shops ook geen slecht idee. Op deze manier hoef je slechts eenmaal klanten te overtuigen en ben je voor maanden, wellicht jaren van conversies voorzien – afhankelijk van de tevredenheid van de klant en kwaliteit van het abonnement.

Abonnementen kunnen voor services bijvoorbeeld normale en pro lidmaatschappen zijn. Bied persoonlijke support, snellere levertijden of extra functies aan. Amazon doet dit bijvoorbeeld met hun Amazon Prime service, waarbij klanten van gratis premium verzending genieten. Bol.com hetzelfde met hun Select lidmaatschap, wat gratis verzending aanbiedt, ook op zondag, dezelfde dag en onder twintig euro.

3. Biedt inactieve klanten een onweerstaanbare deal

Soms zijn je klanten je niet vergeten, maar hebben ze eenvoudigweg een zetje in de goede richting nodig. Belangrijk is het om eerst alle inactieve klanten te filteren, het liefst in diverse groepen. Bekijk wanneer de laatste aankoop was en hoeveel omzet ze die gemiddeld gemaakt hebben. Stel dan een “offer they can’t refuse” samen om de klant terug te winnen.

De Amerikaanse schrijver Jeff Goins stuurt bijvoorbeeld als reactivatie-mail een e-mail met als onderwerp “Is everything ok?”. In de e-mail wordt vervolgens de optie gegeven om of een gratis digitale kopie van zijn boek te downloaden, of om jezelf uit te schrijven. Onderneem je geen actie? Dan wordt je e-mail automatisch enkele dagen erna uit de lijst verwijderd.

Dit klinkt misschien radicaal, maar is een zeer goede manier om een schone e-maillijst met actieve lezers te houden. Lezers die nooit je e-mails openen (zoals ikzelf in dit geval), converteren slecht en ben je liever kwijt dan rijk.

Brief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: