De 25 beste titels voor je tekst

Of je nu een advertentie schrijft of een lange, lange blogpost, een titel maakt of breekt je tekst. Die paar woorden bepalen vaak of mensen er überhaupt wel naar kijken. Het social media blog Buffer heeft een lijst met ultime titels bedacht. Succes gegarandeerd!

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty Lollia. Binnenkort verschijnt een nieuw boek van haar hand over financiële onafhankelijkheid dat heet ‘Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid’. Reserveer vast een exemplaar >>

Voordat we de lijst presenteren, houd sowieso het volgende in gedachten:

  1. Lezers zullen zich vooral de eerste en laatste drie woorden van je titel herinneren. Een titel met zes woorden is perfect! Als je toch een langere titel gebruikt, stop de kernboodschap dan in het begin; of het einde!
  1. De succesvolle zakenman David Ogilvy zei ooit: ‘Gemiddeld genomen lezen vijf keer zoveel mensen de titel als de bodytekst’. Ogilvy staat tegenwoordig bekend als ”de vader” van het adverteren.
  1. Niet alleen werken ze niet, maar Facebook geeft ze expres slechtere posities: teasende titels. Voorbeeld: ”Je zult niet geloven waarom deze man X ging doen” helpen je niet om meer kliks te vergaren. Mensen krijgen uiteindelijk door dat je content nooit zo spannend is als de titel doet vermoeden en voelen zich bekocht. Je raakt op de langere termijn alleen maar lezers/klanten kwijt.

Goed, en dan nu de 25 beste titels! De originele lijst in het Engels vind je hier.

  1. Nummer + bijvoeglijk naamwoord + sleutelwoord + motivering + belofte
  2. [Iets doen] zoals [bekend persoon of ander universeel geliefd onderwerp]
  3. Interessante bijvoeglijk naamwoorden + unieke zelfstandig naamwoorden
  4. [Titel]: [Subtitel]
  5. Wie wil er ook…
  6. Het geheim van…
  7. Weinig bende manieren om…
  8. De snelle manier om [probleem op te lossen]
  9. Bezit/Bouw een [onderwerp] waar je trots op kunt zijn
  10. Wat iedereen zou moeten weten over…
  11. [Nummer] lessen die ik leerde van/over…
  12. Hoe overleef ik mijn eerste…
  13. Hoe kun je…
  14. Hoe kunt je… de essentiële gids
  15. Hoe kun je… zoals…
  16. Hoe kun je… zelfs als/zonder…
  17. Hoe kun je… terwijl je…
  18. Hoe gebruik je… om…
  19. Hoe kun je… in vijf eenvoudige stappen
  20. Titel. Iets extra
  21. [Onderwerp]: de brochure
  22. …, bewezen door de wetenschap
  23. De ultieme/beginners gids om…
  24. De grote lijst van…
  25. [Bijvoeglijk naamwoord] & [Bijvoeglijk naamwoord] [Sleutelwoord/zin] die je helpen om [Wenselijk resultaat]

We lichten een paar toe:

  1. Het geheim van…

Met deze titel laat je zien dat je insider-informatie bezit. ”Het geheim” is mysterieus en exclusief en dus aantrekkelijk.

  1. [Nummer] lessen die ik leerde van/over…

Getallen wijzen op een lijstje, en mensen zijn dol op lijstjes. Dat maakt de informatie behapbaar. Het getal geeft ook aan dat de tekst belangrijke informatie bevat: zo zijn onze hersenen nu eenmaal bedraad.

  1. Nummer + bijvoeglijk naamwoord + sleutelwoord + motivering + belofte

Mensen reageren positief op de volgende volgorde getal – bijvoeglijk naamwoord – zelfstandig naamwoord – motivatie – belofte, bijvoorbeeld: ‘10 simpele tips voor het schrijven van een artikel waarvan je klanten enthousiast worden’.

12 t/m 19. Hoe…?

Een titel die met het woord Hoe begint heeft vaak succes. De schrijver laat weten dat hij precies weet wat hij doet en je belangrijke informatie kan verstrekken. De lezer verwacht dan een goede uitleg te krijgen, precies wat hij of zij zocht.

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty Lollia. Binnenkort verschijnt een nieuw boek van haar hand over financiële onafhankelijkheid dat heet ‘Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid’. Reserveer vast een exemplaar >>