Actief worden op social media: een 7-stappenplan

In de afgelopen tien jaar is ons internetgebruik drastisch veranderd. We besteden meer en meer tijd op social media. We houden onze CV bij op LinkedIn, er worden op Facebook meer zoekopdrachten verwerkt dan op Google, we volgen het nieuws op Twitter. Een bedrijf doet er dus goed aan zich te begeven in de social media-arena. Maar hoe doe je dat? Volg dit 7-stappenplan.

socialmediaSocial media zijn al lang geen ‘hype’ meer. Bijna iedereen komt dagelijks in aanraking met een of meerdere social media en gebruikt vele sociale tools en apps. Mensen benutten social media om te communiceren met anderen en om zichzelf te uiten. We onderhouden er contact met familie, vrienden en collega’s, spelen er spelletjes, delen nieuws en praten erover, we proberen onze carrière te bevorderen, we volgen beroemdheden.

Kansen voor ondernemers

Maar we zoeken op social media ook informatie over merken, producten en diensten en delen dat. We jagen op kortingsbonnen en coupons, doen mee met winacties. We identificeren onszelf met merken. Er liggen veel kansen voor bedrijven. Het is dus belangrijk dat ondernemers die zich op social media begeven doorhebben wat mensen er zoeken. Bij social media marketing geldt dat een goede aansluiting bij de activiteiten van mensen zeer bepalend is voor het succes van een campagne. Gebruikers zijn online nog meer op zoek naar erkenning dan offline. Er heerst een ‘Like-economy’ – en niet alleen op Facebook. Ook op Twitter willen mensen graag volgers en stellen ze een retweet zeer op prijs. Op social media zijn goedkeuring en respect een soort betaalmiddel. Bedrijven kunnen hierop inspelen en mensen helpen die erkenning te ontvangen, bijvoorbeeld door mensen in staat te stellen een korting te delen met hun vrienden.

[layerslider id=”2″]

Wat kunnen bedrijven met social media bereiken?

Sociale media kunnen bijdragen aan de volgende doelstellingen:

– Hogere merkbekendheid

– Meer bezoek, leads, sales

– Betere werving en selectie

– Hogere klanttevredenheid

– Betere productontwikkeling

Bepaal je doelstellingen voor je start

Het is van groot belang om, nog voor je begint met social media, vooraf je doelen te bepalen. Alleen heel grote bedrijven kunnen alle genoemde doelstellingen nastreven. Jij als ondernemer zult een keuze moeten maken. Focus is essentieel. Wat wil jij nu bereiken op social media? Denk niet slechts aan korte termijn, zoals ‘hoeveel fans en volgers wil ik’. Nee: welke strategische doelen wil jij behalen? Doe alles met een reden, met een goed uitgedacht traject in je achterhoofd, met onderweg verschillende mijlpalen.

[layerslider id=”2″]

Het 7-stappen model

Aan de hand van dit model kunnen bedrijven stap voor stap op een verstandige wijze actief worden op social media. We gaan iedere stap nu even kort behandelen, in latere blogposts zullen we wat verder de diepte in gaan. Het gaat om:

  1. Luisteren en monitoren
  2. Communiceren
  3. Publiceren
  4. Marketing
  5. Verkopen
  6. Optimaliseren en integreren
  7. Meten

Ieder social media-initiatief start met het luisteren. Je volgt conversaties om informatie te vergaren. Daarna ga je communiceren op social media: van een klein Twitteraccount tot uitgebreide webcare. Vervolgens kun je actief gaan publiceren. Fanpages, digitale borden met foto’s, presentaties. Je kunt je eigen evenement promoten, of je dienst of product. Je merk, waar jij nu als ondernemer voor staat.

Wil je je content extra aandacht geven, dan kom je uit bij social media marketing. Dat is de vierde stap, die vaak wordt gevolgd door het verkopen. Dit is een omslagpunt: van luisteren, communiceren en zenden om je eigen onderneming naamsbekendheid en zichtbaarheid te geven, ga je social media dan benaderen als een heus afzetkanaal. Soms loods je mensen via social media naar je website, om daar de koop te laten plaatsvinden.

De zesde stap is het optimaliseren van je profielen zodat je goed zichtbaar bent, en het integreren van social media op je eigen website. Je vervangt bijvoorbeeld je eigen reactiesysteem door Facebook Comments. De laatste stap is ook een belangrijke: het meten van alle activiteiten op social media, wat zorgt voor waardevolle informatie die je helpt je activiteiten te verbeteren.

Dit is de basis van je social media-strategie. We hebben speciaal voor jou een e-book geschreven waarin we deze 7 stappen stuk voor stuk uitgebreid verder toelichten! Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief, dan mag je hem gratis downloaden!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om altijd de laatste artikelen te ontvangen:




Wil je graag direct hulp met je social media-strategie? Wij kunnen je in contact brengen met de juiste persoon. Stuur ons een mailtje.

Blogartikel geschreven door Ketty Lollia van OndernemersBag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *