Succesvol zakendoen in Duitsland: etiquette

Veel kleine Nederlandse bedrijven gaan vol enthousiasme de grens over naar onze oosterburen, op zoek naar nieuwe partners en afzetmarkten. Maar vaak gaat het mis, omdat Nederlanders Duitsers niet goed begrijpen.  Hoe hoort het daar? Zes tips voor correcte Duitse etiquette!

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty Lollia.

1. Denk om de zitvolgorde
Het cultuurverschil begint bij binnenkomst. Handen schudden gaat op volgorde: van hoogste in rang naar laagste in rang. In Duitsland heeft men ook aan de vergadertafel een strakke pikorde. De directeur zit aan het hoofd, zijn adjunct rechts. Links de inhoudelijke expert. Ga tegenover hem zitten in omgekeerde volgorde!

ComputerComputer

2. Laat niets aan het toeval over

Nederlanders zeggen graag: niet geschoten is altijd mis. In Duitsland denkt men daar anders over: als er geen kans is dat het goed komt, probeer het dan niet. Duidelijke, haalbare afspraken zijn voor Duitsers super belangrijk. Ze houden niet zo van risico’s. Een jurist is bij onderhandelingen vaak standaard. Bereid je goed voor.

3. Spreek niet in Jip-en-Janneketaal
Begrijpelijk spreken en debatteren is in Nederland de norm. Mensen hier houden niet van dure woorden. Duitsers, aan de andere kant, willen op hun eigen niveau worden aangesproken. Spreek je een jurist of een gepromoveerde directeur en gebruik je te eenvoudig taalgebruik, dan zullen ze je disrespectvol en slecht geïnformeerd vinden. Het is beledigend!

4. Maak geen grapjes
Nederlanders hebben een vreemd gevoel voor humor, en houden van relativeren. Duitsers? Nee, nee, nee. Grappen maken over je baas, over je product, dat kan niet in Duitsland. Gebruik geen verkleinwoorden, dus eindig niet op -je. Dat klinkt minderwaardig. Houd ook je jasje aan tijdens het overleg. Je bent niet thuis, zakendoen is in Duitsland een serieuze bezigheid voor degelijke, nette mensen. Je bent het in Nederland misschien gewend, maar in Duitsland wenst men geen ‘ontspannen sfeer’. Dat is de etiquette, houd je eraan.

5. Glimlach niet naar de Duitser

Een vriendelijke Duitser die naar je glimlacht? Dat doen alleen Duitsers die gewend zijn aan Nederlandse toeristen. Duitsers houden helemaal niet van glimlachen, terwijl het in Nederland een sociale reflex is. Ken je iemand niet, gedraag je dan ook afstandelijk. En ga ook zeker geen vrouwen kussen. Kussen en knuffelen doen Duitsers thuis, op hun werk houden ze afstand en blijven ze zeer formeel.



6. Laat merken hoe flexibel je bent

Een lagere prijs is voor een Duitser niet genoeg reden om jou als leverancier te nemen. Vertel je nieuwe zakenpartner (spreek hem altijd aan met u) wat jouw kracht is: Nederlanders zijn flexibel, kunnen goed schakelen, houden van vernieuwing. Dat is een zwakte in Duitsland, iets waar je plaatselijke concurrenten last van zullen hebben. Je hoeft dus niet in alles te doen alsof je zelf een Duitser bent. Met een beetje geduld, een respectvolle maar niet al te conservatieve houding maak je indruk en zullen ze graag met jou samenwerken.

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty Lollia

Meer interessante blogs op OndernemersBag?

Lees meer artikelen >>

Koop het boek ‘Voel je Vrij: vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid >>