Content analyse: hoe gezond is jouw website?

Wil je veel bezoekers naar je blog en/of zakelijke website trekken, dan is het belangrijk om af en toe te evalueren of je content wel goed aansluit met wat je probeert te bereiken. Dit is niet zo ingewikkeld als je misschien denkt.

Binnenkort geeft directrice van OndernemersBag Ketty Lollia een lezing waarin ze meer vertelt over hoe je financieel en emotioneel onafhankelijk kan worden. Toegang is gratis. Reserveer je plek via www.eventbrite.nl voor 25 januari en/of voor 30 januari. Kom jij ook?

Met een content analyse kun je je website effectiever en kwalitatiever maken. Je wilt immers graag dat je content bijdraagt aan je doelstellingen. Mensen informeren, meer bezoek genereren, of de doelstellingen of producten van jouw eigen bedrijf onder de aandacht brengen bijvoorbeeld. Doe je het voor een (eigen) bedrijf, dan moet je eerst het volgende op een rijtje zetten:

  • Doelgroepen
  • Missie en visie
  • Online missie
  • Online doelstellingen
  • Organisatiedoelstellingen
  • Marketing- en communicatiedoelstellingen

Deze punten bepalen de richting die je kiest met je website. Zie de website als een middel om je doel te bereiken. Heb je een eigen blog dat je wilt promoten, dan hoef je die richting niet helemaal tot in de puntjes uit te werken. Maar maak in alle gevallen content met een toekomstvisie in je achterhoofd. Zorg dat je doelen en belangrijker, je doelgroep, scherp in beeld zijn.

Zo werkt de contentanalyse

In feite zijn er 2 stappen: je inventariseert wat je hebt, en gaat die content dan analyseren en waar nodig aanpassen.

Eerst breng je je hele website in kaart. Waar staat je content? Wie is verantwoordelijk voor de informatie? Het is handig om dit in een Excel uit te werken. Zet in de eerste tab je websitepagina’s. De kolommen bevatten de volgende informatie:

  • Link
  • Titel van de pagina
  • Datum publicatie
  • Auteur (en tevens, wie houdt de content bij?)
  • Type content (nieuws, formulier, infographic?)
  • Niveau van de pagina (bijv. homepage is level 1, artikel categorie is level 2)
  • Gebruikte keywords
  • Metadescription
  • Unieke bezoeken
  • Pageviews
  • Downloads
  • opmerkingen

Nu kan je gaan analyseren. Breng in beeld wat het verschil is tussen de prestaties en de gestelde doelen. In hoeverre helpen die pagina’s nou bij het behalen van je doel? Geef alle pagina’s een waardeoordeel op een schaal van 1 tot 5. Dit zijn je onderwerpen.

  • Hoe leesbaar is het artikel?
  • Hoe actueel?
  • Klantgericht?
  • Draagt bij aan je doel?
  • Vindbaar op de site?
  • Hoe interactief? (is er video, zijn er reacties mogelijk)
  • Past het bij de doelgroep?
  • Is het goed geschreven? (qua taal, spelling)
  • Sla je de juiste toon aan? (geschikt voor doelgroep?)

Zo breng je in kaart waar de pijnpunten zitten.

De gaten opvullen

Nu weet je wat je hebt en hoe het momenteel wordt gepresenteerd. Je kunt zien welke artikelen je wilt aanpassen op welke gebieden. Ook kun je kijken en nadenken over waar er nog gaten zitten in je contentarsenaal: wat wordt nog NIET besproken op de website? Dit noemt met de ‘contentgap’, het gat tussen de behoefte van je bezoeker/klant en je aanbod.

Handige tooltjes

Xenu’s Link Sleuth

Grote website, en kom je regelmatig niet-werkende links tegen? Met Xenu’s Link Sleuth weet je waar ze staan

http://home.snafu.de/tilman/xenulink.html

Moz Crawl Test

Deze betaalde dienst mailt je een rapportage van tot 3.000 links. Hierin staat: dubbele content, fouten in de title tag of url, pagina’s die uitgesloten zijn door de robots.txt en andere zaken die de vindbaarheid van de website op Google verslechteren.

https://moz.com/products/pricing

Google Analytics

Deze ga je zeker nodig hebben bij het achterhalen van je bezoekers en pageviews. Kan ook een ander programma zijn, afhankelijk van je website.

https://analytics.google.com

En wat nu?

Als je eenmaal in kaart heb wat de problemen van je website zijn, kun je aan de slag. Gooi overbodig geworden en dubbele content weg, verwijder dode links, herschrijf pagina’s en update artikelen waar nodig, vul de informatie zoals meta-descriptions aan waar nodig. Herhaal dit proces eens per half jaar. Zorg er bovenal voor dat je website niet zo groot en onoverzichtelijk wordt, dat je vaker bezig bent met de boel opknappen en updaten dan het daadwerkelijk behalen van je doelstellingen.

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty Lollia.

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief: