Adverteren op LinkedIn, iets voor jou?

LinkedIn is het social medium dat beroemd is om het zakelijke aspect. De meeste bedrijven zitten op LinkedIn om personeel te zoeken. Maar LinkedIn heeft nog meer mogelijkheden: je kunt er ook adverteren! Iets voor jou?

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty Lollia. Binnenkort verschijnt een nieuw boek van haar hand over financiële onafhankelijkheid dat heet ‘Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid’. Reserveer vast een exemplaar >>

Iedere dag maken zo’n 300.000 mensen gebruik van LinkedIn. Facebook heeft er bijvoorbeeld 6,8 miljoen, dus dat is eigenlijk niet veel. Toch heeft LinkedIn wel degelijk bereik, met 4,2 account. Mensen gebruiken het alleen niet dagelijks. Is het slim om gebruik te maken van LinkedIn advertentiemogelijkheden?

Gesponsorde en tekstadvertenties

Je hebt vast al een bedrijfspagina. Vanaf daar kun je zelf kiezen hoe je naar je doelgroep wil communiceren. Je kunt je content sponsoren of een tekstadvertentie schrijven. De tekstadvertenties geven je de optie om een afbeelding van 50×50 pixels te tonen, plus titel en een omschrijving. Meestal worden de tekstadvertenties rechtsonder weergegeven. Zo ziet hij eruit:

screen1

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarnaast kun je ook bestaande content ‘sponsoren’. Je plaatst een bericht op je bedrijfpagina. Vervolgens mag je die van LinkedIn sponsoren. Houd wel in gedachten wat je doel is. Wil je leads genereren? Wil je dat je bedrijf naamsbekendheid krijgt? Pas je call to action gaan op dit doel.

Voorbeeld:

screen3

 

 

 

 

Ziet er leuk uit. Maar kun je er iets mee binnen je organisatie? Kernvraag is of je klandizie bestaat uit bedrijven, dus het B2B segment, of consumenten (B2C). In het laatste geval ben je echt beter af op Facebook, wat minder zakelijk is. Maar als je bedrijf zich richt op ondernemers, geeft LinkedIn je de mogelijkheid kwalitatief betere leads te generen dan op Facebook

Je kunt namelijk je doelgroep benaderen op zakelijk interessante manieren. Je kunt targetten op functie en titel, bedrijfstak en branche, grootte, etc. Dit kan op Facebook allemaal niet. Stel dat je cursussen geeft aan bedrijven. Je kunt een campagne opzetten waarbij je je richt op HR-managers van bedrijven met meer dan 50 werknemers, maar minder dan 100. Je kunt zo heel veel niet-relevant verkeer bij voorbaat uitsluiten. Je wilt bijvoorbeeld geen stagiaires bereiken.

Let wel op, hoe specifieker je doelgroep, hoe kostbaarder de klik, maar de mensen die erop klikken zijn voor jou ook relevanter. Ga bij het opzetten van je campagne na hoeveel een lead je mag kosten. Welk budget je beschikbaar hebt. Ga gewoon lekker testen, dan kom je er snel genoeg achter of het voor jou rendabel is om op LinkedIn te adverteren.

Vragen over dit artikel? Neem contact op met het team van OndernemersBag!

Dit artikel is geschreven door marketingdeskundige Ketty Lollia. Binnenkort verschijnt een nieuw boek van haar hand over financiële onafhankelijkheid dat heet ‘Voel je vrij, vind je weg naar emotionele en financiële onafhankelijkheid’. Reserveer vast een exemplaar >>