+31 (0)6 44463032info@ondernemersbag.nl
FacebookLinkedinYouTubeGoogle+
OndernemersBagOndernemersBag
OndernemersBag
Hét platform voor en door Ondernemers
  • Home
  • Blog
  • Wat is OndernemersBag?
    • De OndernemersBag Goodie Bag
  • Interviews ondernemers
  • Contact
  • Sitemap
    • Home
    • Wat is OndernemersBag?
    • Goodie Bag
    • Blog
    • Contact
    • Privacy Policy
  • Home
  • Blog
  • Wat is OndernemersBag?
    • De OndernemersBag Goodie Bag
  • Interviews ondernemers
  • Contact
  • Sitemap
    • Home
    • Wat is OndernemersBag?
    • Goodie Bag
    • Blog
    • Contact
    • Privacy Policy

Aanspreekvorm: wat is beter, u of je?

Netjes met twee woorden spreken, jezelf voorstellen, eet zoals het hoort, zeg ‘u’. Opvoedkundige lessen die velen van ons ter harte hebben genomen. Maar wat is de verstandige keus op je bedrijfswebsite? Is ‘u’ niet te onpersoonlijk?

VulpenKen je iemand niet, spreek hem dan met ‘u’ aan. Je kent je websitebezoekers niet, dus dat zou een logische keuze zijn.

We leven echter in een andere tijd dan die van toen onze vaders jong waren. Een andere generatie. De u-vorm maakt je toon formeler, schept afstand tussen de lezer en de ondernemer. Het is niet per ongeluk dat banken, verzekeringsmaatschappijen en begrafenisondernemers allen standaard voor ‘u’ kiezen.

Niet vanzelfsprekend meer

Respect zit vandaag de dag niet zozeer ingebakken in de aanspreekvorm. Bovendien is in het zuiden des lands, en zeker in België, de u-vorm een verkapte je-vorm. Het wordt in het noorden van de Lage Landen vaak juist als overdreven deftig ervaren: doe niet zo formeel! De je-vorm maakt je toon meer informeel, vlot, eigentijds en persoonlijk.

De keerzijde van de je-vorm

Wat kan er misgaan? Niet heel veel, maar mensen kunnen wel op hun tenen getrapt zijn omdat ze de u-vorm verwachten. Met name mensen van boven de 50 vinden de u-vorm nog wel vanzelfsprekend. Hou de leeftijd van je doelgroep in gedachten. De tweede en belangrijkste overweging is natuurlijk wat bij je branche past. Een sportschool doet er goed aan de je-vorm aan te nemen. Een schoonheidsspecialiste die zich richt op oudere dames is waarschijnlijk beter af met de u-vorm.

Je kunt jezelf natuurlijk wel de vraag stellen: als iemand al boos wordt vanwege de verkeerde aanspreekvorm, is hij dan wel een klant die bij je past? Is het niet belangrijker om elkaars kwaliteiten te respecteren en waarderen?

kle_met_ketty
adverteren
winacties_miniad1
versio_miniad1
vacatures_miniad1
opmaat
mijnwebwinkel_miniad1
marketingshake_miniad1
adverteren
locaties_miniad1
kortingsactie_miniad1
kle_met_ketty
irmapas_miniad1
goodiebag_miniad1
fototimeless
doterra_miniad
izettle

Je versus u: maak een keuze

Maak met deze informatie in je achterhoofd een keuze: je of u. Heb je eenmaal gekozen, wees dan consistent. Niet alleen op print, maar ook online, op je website en op social media. Het is toch raar als je in je e-mailingen mensen met u aanspreekt, maar in een face-to-face gesprek opeens begint te jij-en? Ook al kies je een vorm waar een segment van je klanten zich aan stoort, je komt toch professioneler over dan wanneer je per gelegenheid een andere vorm kiest. Dat kan ook weer leiden tot verwarring: waarom is hij een ‘u’ en ben ik een ‘jij’? Word ik niet serieus genomen?

Meer vragen over succesvol schrijven? Neem contact op.

Dit Blogartikel is geschreven door Ketty Lollia voor OndernemersBag. 

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe blog artikelen? Schrijf je dan in voor de NIEUWSBRIEF.


Delen
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn
Related posts
kantoorruimte
Vind online een geweldige en betaalbare kantoorruimte
oktober 8, 2019
Tips om de promotie van je onderneming goed aan te pakken
januari 1, 2017
tablet
Nog eens 7 apps voor ondernemers
september 3, 2016
Overzicht: alle handige apps voor ZZPers
augustus 25, 2016
Apps
Apps voor zzp’ers deel 4: veilig ondernemen
augustus 18, 2016
Kalender
Apps voor zzp’ers deel 3: flexibel werken
augustus 11, 2016
2 Comments
  1. november 30, 2015 at 7:36 pm
    Cas

    Vanuit het oogpunt van gastvrijheid is het altijd het beste van oudsher om u te gebruiken. Ik vind wel dat je per zaak naar je eigen doelgroep moet kijken om te zien wat daar het beste bij past, zodat je dit in alle communicatiemiddelen door kan voeren.

  2. december 10, 2015 at 12:51 pm
    admin

    Hi Cas, Bedankt voor je opmerking. We zijn het eigenlijk ook eens met jou dat het gebruik van ‘u of je’ afhankelijk is van je doelgroep, net als de kleding die je draagt, moet passen bij de functie die je vertegenwoordigt.

Leave Comment

Reactie annuleren

Your email address will not be published. Required fields are marked *

clear formSubmit

Zoeken
Adverteerder worden?
klik hier!
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief

Blog
  • Interview
  • Uncategorized
  • Financiering & Bedrijfsmiddelen
  • Marketing
  • Social Media
  • Starters
  • Uitleg OndernemersBag
  • Overige ( events, magazine ….)
© OndernemersBag Nederland
  • Home
  • Het OndernemersBag boekje
  • Wat is OndernemersBag?
  • Goodie Bag
  • Blog
  • Media
  • Sponsors
  • Community
  • GoodiePunt
  • Acties
  • Cadeaus
  • Spel / Prijsvraag
  • F.A.Q.
  • Contact
Footer Menu
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OKLees ook onze Privacy Policy