Veel ondernemers beschouwen e-mail nog altijd als de belangrijkste manier om bezoekers naar de bedrijfswebsite te trekken. Consumenten krijgen regelmatig nieuwsbrieven, direct mails, uitnodigingen voor enquêtes. Maar is deze vorm van marketing eigenlijk wel effectief?
Het is snel, goedkoop en effectieve manier om je doelgroep te spreken: e-mail. Volgens sommigen zal de e-mail aan invloed verliezen, maar eigenlijk is daar nog niets van te merken. Integendeel, in 2015 valt er nog veel te halen voor bedrijven op het gebied van e-mailmarketing. Zo zijn er op dit moment ruim 4,1 miljard e-mailaccounts. Nuancering: Iedere gebruiker bezit zo’n 1,6 e-mailaccounts, dus deze zijn niet allemaal uniek. Maar het blijft een goudmijn voor ondernemers.
Ruim 90% van de gebruikers checkt dagelijks zijn e-mail. Consumenten die een e-mail ontvangen van een bedrijf, zijn 83% vaker geneigd een aankoop te doen. Ze bestellen 28% vaker een product. Drievierde van alle mailings wordt in de eerste twee dagen na verzending geopend.
E-mail op je mobiel
Grofweg de helft opent de e-mail op een mobiel (smart) device, waarvan 25% op een iPhone. Dat is wel degelijk iets waar je als ondernemer rekening mee moet houden. 69% van de consumenten gooit een e-mail die niet is geoptimaliseerd voor mobiel namelijk weg. Een ander zeer belangrijk punt is het onderwerp: 64% van de consumenten leest slechts een mail als het onderwerp hem aanspreekt. Een goed uitgedachte onderwerpregel is dus zeer aan te raden.
Maken bedrijven dan veel gebruik van e-mail? Jazeker. 54% van alle e-mails die bedrijven versturen hebben een marketingdoel. 55% van de bedrijven genereert 10% van de inkomsten via e-mail.
7 handige weetjes over e-mail
Nog steeds niet overtuigd? Hieronder 7 redenen waarom e-mail nog steeds een belangrijke factor is in het leven van de gemiddelde Nederlander:
1. Mensen ontvangen graag aanbiedingen en deals in nieuwsbrieven
De Nederlanders staat zeer open voor nieuwsbrieven, in ruil voor aanbiedingen of exclusieve deals. 61% beschouwt dit zelfs als de belangrijkste reden. Op de hoogte blijven van nieuwe producten is ook een veel genoemde reden, met name als men via de webshop al een product heeft gekocht.
2. 72% van de Nederlanders ontvangt reclame het liefst via e-mail
Bijna niemand houdt van reclame via LinkedIn, Twitter of Facebook. En al helemaal niet via WhatsApp! De uitzondering? E-mail. 72% van de Nederlanders ziet het liefst reclame binnenkomen via e-mail. De papieren post staat met 19% op de tweede plek, en alle andere kanalen zitten onder de 5%.
3. Mail heeft het allerhoogste rendement
Als een organisatie online iets wil verkopen, dan blijft e-mail het marketingkanaal bij uitstek. Maar liefst 70% van de Nederlanders laat zich via e-mail verleiden tot het doen van een aankoop.
4. Serviceberichten worden alleen geaccepteerd via de e-mail
Internetaanbieders hoeven niet eens te proberen om aankondigingen via WhatsApp te versturen. Maar weinig Nederlanders zijn daarvan gecharmeerd. De meerderheid (88%) geeft de voorkeur aan e-mail. Zodra een bericht een officieel karakter heeft, worden andere media zoals WhatsApp als frivool beschouwd. De e-mail heeft hiermee dus het terrein van de papieren post ingenomen: e-mail is de nieuwe mail!
5. Het vertrouwen in e-mail is enorm
68% van de Nederlanders heeft het meeste vertrouwen in e-mail als het gaat om het waarborgen van de privacy. Hoewel het wel inboet aan populariteit qua prive-communicatie door Facebook, LinkedIn, Whatsapp etc. wordt e-mail dus wel gezien als ‘veilig’. SMS volgt op grote afstand met 13%, gevolgd door WhatsApp op 10%. De rest bengelt ver onderaan rond de 1%.
6. E-mail wordt zelfs tijdens de vakantie wekelijks gechecked
Maar 19% van de Nederlanders laat tijdens de vakantie de e-mail links liggen. De rest checkt minimaal wekelijk de inbox, en 48% doet dit zelfs dagelijks.
7. E-mail is vooral populair bij 50+
Voor persoonlijke communicatie is WhatsApp mateloos populair bij jongeren: 83% duidt het aan als beste persoonlijke communicatiemiddel. Mensen tussen de 30-50 wijzen echter in oplopende mate e-mail aan als de populairste manier. Het omslagpunt ligt rond de 50, dan haalt e-mail WhatsApp in. En in de categorie 65+ is e-mail nog altijd de koning: 63% prefereert e-mail.
Leuk om te weten voor marketeers die zich richten op deze doelgroep. Houd ook in gedachten dat Nederland vergrijst en dat 50-plussers relatief welgesteld zijn! Het loont dus de moeite om deze doelgroep serieus te nemen.
Bron: www.blinker.nl/nationaal-email-onderzoek-2014
Wil je zelf aan e-mail marketing doen maar weet je niet waar je moet beginnen? OndernemersBag adviseert je graag! Neem contact op.
Dit Blogartikel is beschikbaar op OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe blog artikelen? Schrijf je dan in voor de NIEUWSBRIEF.