+31 (0)6 44463032info@ondernemersbag.nl
FacebookLinkedinYouTubeGoogle+
OndernemersBagOndernemersBag
OndernemersBag
Hét platform voor en door Ondernemers
  • Home
  • Blog
  • Wat is OndernemersBag?
    • De OndernemersBag Goodie Bag
  • Interviews ondernemers
  • Contact
  • Sitemap
    • Home
    • Wat is OndernemersBag?
    • Goodie Bag
    • Blog
    • Contact
    • Privacy Policy
  • Home
  • Blog
  • Wat is OndernemersBag?
    • De OndernemersBag Goodie Bag
  • Interviews ondernemers
  • Contact
  • Sitemap
    • Home
    • Wat is OndernemersBag?
    • Goodie Bag
    • Blog
    • Contact
    • Privacy Policy

Is e-mail nog steeds een effectief marketinginstrument?

Veel ondernemers beschouwen e-mail nog altijd als de belangrijkste manier om bezoekers naar de bedrijfswebsite te trekken. Consumenten krijgen regelmatig nieuwsbrieven, direct mails, uitnodigingen voor enquêtes. Maar is deze vorm van marketing eigenlijk wel effectief?

Het is snel, goedkoop en effectieve manier om je doelgroep te spreken: e-mail. Volgens sommigen zal de e-mail aan invloed verliezen, maar eigenlijk is daar nog niets van te merken. Integendeel, in 2015 valt er nog veel te halen voor bedrijven op het gebied van e-mailmarketing. Zo zijn er op dit moment ruim 4,1 miljard e-mailaccounts. Nuancering: Iedere gebruiker bezit zo’n 1,6 e-mailaccounts, dus deze zijn niet allemaal uniek. Maar het blijft een goudmijn voor ondernemers.

Ruim 90% van de gebruikers checkt dagelijks zijn e-mail. Consumenten die een e-mail ontvangen van een bedrijf, zijn 83% vaker geneigd een aankoop te doen. Ze bestellen 28% vaker een product. Drievierde van alle mailings wordt in de eerste twee dagen na verzending geopend.

email

E-mail op je mobiel

Grofweg de helft opent de e-mail op een mobiel (smart) device, waarvan 25% op een iPhone. Dat is wel degelijk iets waar je als ondernemer rekening mee moet houden. 69% van de consumenten gooit een e-mail die niet is geoptimaliseerd voor mobiel namelijk weg. Een ander zeer belangrijk punt is het onderwerp: 64% van de consumenten leest slechts een mail als het onderwerp hem aanspreekt. Een goed uitgedachte onderwerpregel is dus zeer aan te raden.

Maken bedrijven dan veel gebruik van e-mail? Jazeker. 54% van alle e-mails die bedrijven versturen hebben een marketingdoel. 55% van de bedrijven genereert 10% van de inkomsten via e-mail.

7 handige weetjes over e-mail

Nog steeds niet overtuigd? Hieronder 7 redenen waarom e-mail nog steeds een belangrijke factor is in het leven van de gemiddelde Nederlander:

1. Mensen ontvangen graag aanbiedingen en deals in nieuwsbrieven
De Nederlanders staat zeer open voor nieuwsbrieven, in ruil voor aanbiedingen of exclusieve deals. 61% beschouwt dit zelfs als de belangrijkste reden. Op de hoogte blijven van nieuwe producten is ook een veel genoemde reden, met name als men via de webshop al een product heeft gekocht.

kle_met_ketty
adverteren
winacties_miniad1
versio_miniad1
vacatures_miniad1
opmaat
mijnwebwinkel_miniad1
marketingshake_miniad1
adverteren
locaties_miniad1
kortingsactie_miniad1
kle_met_ketty
irmapas_miniad1
goodiebag_miniad1
fototimeless
doterra_miniad
izettle

2. 72% van de Nederlanders ontvangt reclame het liefst via e-mail
Bijna niemand houdt van reclame via LinkedIn, Twitter of Facebook. En al helemaal niet via WhatsApp! De uitzondering? E-mail. 72% van de Nederlanders ziet het liefst reclame binnenkomen via e-mail. De papieren post staat met 19% op de tweede plek, en alle andere kanalen zitten onder de 5%.

3. Mail heeft het allerhoogste rendement
Als een organisatie online iets wil verkopen, dan blijft e-mail het marketingkanaal bij uitstek. Maar liefst 70% van de Nederlanders laat zich via e-mail verleiden tot het doen van een aankoop.

4. Serviceberichten worden alleen geaccepteerd via de e-mail
Internetaanbieders hoeven niet eens te proberen om aankondigingen via WhatsApp te versturen. Maar weinig Nederlanders zijn daarvan gecharmeerd. De meerderheid (88%) geeft de voorkeur aan e-mail. Zodra een bericht een officieel karakter heeft, worden andere media zoals WhatsApp als frivool beschouwd. De e-mail heeft hiermee dus het terrein van de papieren post ingenomen: e-mail is de nieuwe mail!

5. Het vertrouwen in e-mail is enorm
68% van de Nederlanders heeft het meeste vertrouwen in e-mail als het gaat om het waarborgen van de privacy. Hoewel het wel inboet aan populariteit qua prive-communicatie door Facebook, LinkedIn, Whatsapp etc. wordt e-mail dus wel gezien als ‘veilig’. SMS volgt op grote afstand met 13%, gevolgd door WhatsApp op 10%. De rest bengelt ver onderaan rond de 1%.

6. E-mail wordt zelfs tijdens de vakantie wekelijks gechecked
Maar 19% van de Nederlanders laat tijdens de vakantie de e-mail links liggen. De rest checkt minimaal wekelijk de inbox, en 48% doet dit zelfs dagelijks.

7. E-mail is vooral populair bij 50+
Voor persoonlijke communicatie is WhatsApp mateloos populair bij jongeren: 83% duidt het aan als beste persoonlijke communicatiemiddel. Mensen tussen de 30-50 wijzen echter in oplopende mate e-mail aan als de populairste manier. Het omslagpunt ligt rond de 50, dan haalt e-mail WhatsApp in. En in de categorie 65+ is e-mail nog altijd de koning: 63% prefereert e-mail.

Leuk om te weten voor marketeers die zich richten op deze doelgroep. Houd ook in gedachten dat Nederland vergrijst en dat 50-plussers relatief welgesteld zijn! Het loont dus de moeite om deze doelgroep serieus te nemen.

Bron: www.blinker.nl/nationaal-email-onderzoek-2014

Wil je zelf aan e-mail marketing doen maar weet je niet waar je moet beginnen? OndernemersBag adviseert je graag! Neem contact op.

Dit Blogartikel is beschikbaar op OndernemersBag. Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe blog artikelen? Schrijf je dan in voor de NIEUWSBRIEF.


Delen
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn
Related posts
Europa
Gratis whitepaper voor ondernemers: Doe mee met de AVG
april 30, 2018
Ketty Lollia Voel je Vrij
Is dit het einde van marketing op Facebook?
januari 18, 2018
E-mail strategie: de volle maaltijd of slechts een aroma?
augustus 8, 2017
nieuwsbrief
Drie effectieve tips om nieuwsbriefabonnees te reactiveren
juli 6, 2017
mond tot mond
De mythe van de mond tot mond reclame
mei 15, 2017
Tips om de promotie van je onderneming goed aan te pakken
januari 1, 2017
Leave Comment

Reactie annuleren

Your email address will not be published. Required fields are marked *

clear formSubmit

Zoeken
Adverteerder worden?
klik hier!
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief

Blog
  • Interview
  • Uncategorized
  • Financiering & Bedrijfsmiddelen
  • Marketing
  • Social Media
  • Starters
  • Uitleg OndernemersBag
  • Overige ( events, magazine ….)
© OndernemersBag Nederland
  • Home
  • Het OndernemersBag boekje
  • Wat is OndernemersBag?
  • Goodie Bag
  • Blog
  • Media
  • Sponsors
  • Community
  • GoodiePunt
  • Acties
  • Cadeaus
  • Spel / Prijsvraag
  • F.A.Q.
  • Contact
Footer Menu
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OKLees ook onze Privacy Policy