+31 (0)6 44463032info@ondernemersbag.nl
FacebookLinkedinYouTubeGoogle+
OndernemersBagOndernemersBag
OndernemersBag
Hét platform voor en door Ondernemers
  • Home
  • Blog
  • Wat is OndernemersBag?
    • De OndernemersBag Goodie Bag
  • Interviews ondernemers
  • Contact
  • Sitemap
    • Home
    • Wat is OndernemersBag?
    • Goodie Bag
    • Blog
    • Contact
    • Privacy Policy
  • Home
  • Blog
  • Wat is OndernemersBag?
    • De OndernemersBag Goodie Bag
  • Interviews ondernemers
  • Contact
  • Sitemap
    • Home
    • Wat is OndernemersBag?
    • Goodie Bag
    • Blog
    • Contact
    • Privacy Policy

7 tips voor het opzetten van een virale marketingcampagne

Velen hebben het al geprobeerd, maar weinigen hebben er al succesvolle resultaten mee geboekt. We hebben het over het opzetten van een virale marketingcampagne. Virale campagnes zijn anders dan de traditionele marketingcampagnes, ze worden verspreid door de consumenten via sociale media of soms ook mobiele telefoons en e-mail. Op die manier kan je als merk op een snelle en goedkope manier een grote merkbekendheid verwerven.

De voordelen van virale marketing spreken voor zich. De bekendheid
van je merk wordt door consumenten zelf verspreid, waardoor je hier geen financiële marketinginspanning voor hoeft te leveren. Bovendien verspreid het zich zeer snel, zeker met de sociale media die vandaag bestaan. De effecten van een virale campagne zijn ook veel groter dan een traditionele campagne.

Het opzetten van een virale campagne is echter niet altijd zo eenvoudig. Je boodschap moet immers aanspreken bij de consumenten, zo goed zelfs dat ze de kijkers bereid zijn om je campagne te delen met vrienden. Makkelijker gezegd dan gedaan dus. Hier alvast 7 tips die je kunnen helpen bij het opzetten van een virale marketingcampagne.

Wees niet neutraal, maar kies een kant

Controverse lokt altijd veel reacties uit. Wil je opvallen tussen de talloze andere campagnes, dan moet je een kant kiezen en een duidelijk standpunt innemen. Gooi de knuppel in het hoenderhok, lok de discussie uit. Op die manier zal de kans groter zijn dat er reactie volgt op jouw boodschap. Vergeet dus de gedachte dat je iedereen moet tevreden stellen. Indien je een succesvolle virale campagne wil opzetten, zal je reactie moeten uitlokken, zowel van voor- als tegenstanders.

marketingshake_miniad1

Een voorbeeld hiervan is de campagne rond Kony 2012. Deze campagne werd ontzettend veel gedeeld op sociale media, maar er werd ook veel over gediscussieerd, omwille van het gevoelige thema. Deze discussies hebben mee geleid tot de bekendheid van de campagne.

Stimuleer de discussie

Het werk is niet af van zodra je de campagne hebt gelanceerd. Soms moet je de verspreiding ervan of de bekendheid ervan even stimuleren, zeker in het begin van je campagne. Indien er gereageerd wordt op je campagne of op je boodschap, reageer hier dan op. Stimuleer de discussie die gevoerd wordt als gevolg van de boodschap die je wil verspreiden. Draag eventueel nieuwe invalshoeken aan, zodat andere mensen aan de discussie deelnemen.

Ondersteun de verspreiding van je campagne

Heel vanzelfsprekend voor een virale campagne, maar deze tip wordt niet altijd nageleefd. Zorg ervoor dat gebruikers je campagne kunnen delen met vrienden. Voeg een share button of recommend button toe van de meest courante sociale media, zodat de kijkers die je campagne leuk vinden ze kunnen delen met hun vrienden. Enkel op die manier zal je campagne snel verspreid worden en de nodige bekendheid krijgen.

Optimaliseer het bereik van je campagne

Deze tip sluit natuurlijk aan bij de vorige tip. Om van een virale campagne een succes te maken, is het noodzakelijk dat je geen toegangsrestricties aan je campagnes verbindt. Zorg ervoor dat iedereen toegang heeft tot je boodschap. Hoe meer mensen toegang hebben, hoe meer kans dat je campagne verspreid wordt, en hoe meer kans dat je campagne de nodige bekendheid zal genieten. Vermijd dus dat mensen zich moeten inloggen, of dat ze eerst persoonlijke gegevens moeten invoeren om je campagne te zien.

Kom verrassend uit de hoek

Indien je wil opvallen, moet je ervoor zorgen dat je iets verrassend doet. Zet je product niet in de markt met de boodschap dat het hip en cool is, want dat doet elk bedrijf. Zorg er dus voor dat je in je campagne iets doet wat mensen niet verwachten.

Een voorbeeld uit deze categorie is de videoreeks rond ‘Will it blend?’ van blenderproducent Blendtec. Het verrassende in deze video’s is niet dat de blender kon blenden (want dat zal het ongetwijfeld wel doen), maar dat ze dit aantoonden door bijvoorbeeld een iPhone te blenden. De kijker werd verrast door een onverwacht aspect. In plaats van wat smakelijke groentjes werd een iPhone in de blender gesmeten. Bovendien lokten ze met deze campagnes veel discussie uit, wat de bekendheid ervan bevorderde.

Maak zo weinig mogelijk reclame

Wanneer je een virale marketingcampagne opzet, mag je zo weinig mogelijk reclame maken. Waar het om draait bij een virale campagne is het verhaal dat je creëert rond je merk of product. Het merk of product van je bedrijf is daarbij van ondergeschikt belang. Komt je merk of product van je bedrijf te nadrukkelijk naar voor, dan kan je campagne overkomen bij gebruikers als een ordinair reclamefilmpje, waardoor de kans groter wordt dat de gebruikers zullen afhaken.

Natuurlijk moet je het product of merk van je bedrijf niet helemaal uit je campagne verwijderen, maar spring er subtiel mee om. Bouw er een verhaal rond.

Maak het verhaal af

Stel dat jouw virale campagne een succes is, en dat je de aandacht van de gebruikers hebt kunnen trekken. Wat doe je dan? Laat ze zeker niet in het ongewisse. Je hebt hun aandacht getrokken met een mooi verhaal, en daarna is het de bedoeling dat je tot de actie overgaat. Maak het verhaal verder af, en breng je boodschap in het spel. Laat gebruikers weten wat ze moeten doen nadat je hen het verhaal hebt verteld.

In de campagne van Telenet rond de lancering van TNT in het digitale pakket werd op het einde ook de boodschap van het hele verhaal duidelijk, door het uitrollen van een eenvoudig spandoek. Deze climax was een belangrijk onderdeel van het succes van deze campagne. Zonder deze climax was deze campagne slechts een eenvoudige actiescene geweest, waarvan iedereen zich zou afvragen wat de bedoeling juist was.

Hulp nodig met het opzetten van je virale marketingcampagne? Neem contact met ons op.

Bron: QueroMedia


Delen
FacebookTwitterGoogle+PinterestLinkedIn
Related posts
kantoorruimte
Vind online een geweldige en betaalbare kantoorruimte
oktober 8, 2019
Europa
Gratis whitepaper voor ondernemers: Doe mee met de AVG
april 30, 2018
Ketty Lollia Voel je Vrij
Is dit het einde van marketing op Facebook?
januari 18, 2018
E-mail strategie: de volle maaltijd of slechts een aroma?
augustus 8, 2017
Content analyse: hoe gezond is jouw website?
juli 10, 2017
nieuwsbrief
Drie effectieve tips om nieuwsbriefabonnees te reactiveren
juli 6, 2017
Leave Comment

Reactie annuleren

Your email address will not be published. Required fields are marked *

clear formSubmit

Zoeken
Adverteerder worden?
klik hier!
Schrijf je in voor onze Nieuwsbrief

Blog
  • Interview
  • Uncategorized
  • Financiering & Bedrijfsmiddelen
  • Marketing
  • Social Media
  • Starters
  • Uitleg OndernemersBag
  • Overige ( events, magazine ….)
© OndernemersBag Nederland
  • Home
  • Het OndernemersBag boekje
  • Wat is OndernemersBag?
  • Goodie Bag
  • Blog
  • Media
  • Sponsors
  • Community
  • GoodiePunt
  • Acties
  • Cadeaus
  • Spel / Prijsvraag
  • F.A.Q.
  • Contact
Footer Menu
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OKLees ook onze Privacy Policy